С предприемачество - за успешна реализация









Разпространение на резултатите по проект 
”С предприемачество – за успешна реализация”       
договор № 2017-1-BG01-КА102-035604

ПРЕЗЕНТАЦИЯ



 

БРОШУРА НА ПРОЕКТА


Мисловни карти на участниците в мобилностите и плакати


 





 




Трета образователна мобилност по проект 
”С предприемачество – за успешна реализация”       
договор № 2017-1-BG01-КА102-035604 
  03.09.2018 – 15.09.2018 















От 02.09.2018 – 16.09.2018 г. 15 ученици от професия Икономист, специалност Земеделско стопанство, водени от двама преподаватели, проведоха производствената си практика в партньорство с F+U Gemeinnutzige Bildungseinrichtung fur Fortbildung und Umschulung Sachsen GmbH от гр. Кемниц, Германия.Това е третият поток на проекта „С предприемачество- за успешна реализация“, № 2017-1-BG01-    KA102-035604,на Земеделската професионална гимназия “Кл. Тимирязев“ гр. Сандански по Еразъм+.

През двете седмици на практиката обучаемите се запознаха със социално-осигурителната система на Германия, попълваха документи по делова кореспонденция, проведени семинари за планиране на поръчки, ефективна работа на персонала и машините, маркетингово и финансово планиране. С голям интерес изиграха седемте периода на  симулационната игра, като един период се равнява на една година. Разделени на 5 екипа по 3 ученика, те генерираха собствена  бизнес идея, стартираха собствен бизнес, съобразявайки се с европейските критерии за класификация на МСП. Използваха бизнес симулации, ÜFA (виртуална фирма) и ролеви игри. Презентирайки работата си, учениците споделиха, че са добиха увереност в собствените си способности, научили са се да мислят и действат по интердисциплинарен начин, обогатили са речника си с професионална терминология, усетили са трудната работа на мениджъра и сложността да вземаш решения.

С огромен интерес посетихме стъклената фабрика за производство на автомобилите фолсваген в гр.Дрезден. Имахме удоволствието да се потопим в историята, архитектурата и културата на Германия.

Всички участници получиха Сертификат за предприемачески компетентности, подготвен съвместно от двете партниращи страни и сертификат Europass Mobility. А това е една добра основа за  успешната им реализация не само като бъдещи предприемачи, но и като широко скроени личности.

                                                                                   От участниците в мобилността

 Този проект е финансиран с подкрепата на Европейската комисия. Тази публикация [съобщение] отразява само личните виждания на нейния автор и от Комисията не може да бъде търсена отговорност за използването на съдържащата се в нея информация.




Втора образователна мобилност по проект 
”С предприемачество – за успешна реализация”       
договор № 2017-1-BG01-КА102-035604 
  02.07.2018 – 14.07.2018 
























"С предприемачество-за успешна реализация"
размисли на един участник в проекта


 Земеделска професионална гимназия „Климент Тимирязев“ реализира поредния си международен проект „С предприемачество – за успешна реализация“. Досега през 2018 г. с него стана възможно две групи, общо 30 ученици да се превърнат в съзнателни участници в международен диалог чрез опознаване на една нова икономика, националност и култура. Предстои още една група да опознае Германия по време на своята практика.
 Но нека започна още от самото начало. Научих за проекта от учител по икономически дисциплини. За да участвам в класирането първо трябваше да подам своята автобиография.
 След като мина крайният срок за подаване на автобиографии, в които всички се хвалехме по всевъзможен начин, трябваше да започнем курсът по немски, или „изпитанието за издръжливост“. Чуваше се мелодията за края на 7-мия час, всички тичаха към вкъщи или бързаха да си запазят маса в кафето, но 10 „А“ се влачеше към стола, където хапваше и след 30 минути с нови сили, пресилено казано, се връщаше пак в училище, където стоеше до 15:00, а понякога и до 16:00 часа. Навън беше топло, а климатикът не ни помагаше много. Едвам стоящи на чиновете мислехме върху упражненията по немски и се опитвахме да съставяме диалози. Стотици упражнения, хиляди думи, безброй диалози, много изписани страници. Но бих казала, че тези часове ми липсват, въпреки че след това бях много изморена. Липсват ми, защото се усещаше, че всички в тази стая бяха обединени от една цел – да изкарат изпита по немски, за могат да участват в класирането. А и всеки научи нещо и вече може да се похвали с едно начално ниво.
Но след курса по немски имахме още часове, в които трябваше да се запознаем с културата на Германия.
Дойде и решаващият ден. Не, не денят на изпита, а следващият, когато ни беше казано кой кога ще пътува. Точно тогава аз не бях на училище, но ми съобщиха, че ще пътувам юли. Естествено, се зарадвах.
Ти, читателю, с какво свързваш 30-ти юни? Всеки ще оговори различно, но аз и още 14 ученици ще отговорим така: „30-ти юни беше денят, в които напуснах родината с ясната представа, че няма да се върна 2 седмици“. Или по друг начин казано – това бе началото на практиката за група номер 2.
Първият ден (01.07) общо взето пътувахме. Първо с автобус, след това самолет и после пак с автобус. И ето, пристигнахме към 19:00 часа – Кемниц, Германия. Имах известна представа за това какво е в Германия, тъй като същата година имах възможността да посетя Мюнхен, но какво са няколко часа в сравнение с две седмици.
Общежитието не се различаваше от останалите сгради. Всичко беше подредено, даже прекалено подредено бих казала. А сградите ми изглеждаха еднакво. Помислих си, ако се изгубя, как ще намеря правилния път. Прекрачихме прага на новото ни „вкъщи“ и ни дадоха ключовете за стаите. Първото, което чух беше, че ако си загубим ключовете, трябва да платим глоба от 50 евро. Сериозно се притесних, тъй като често ми се случва да загубя нещо, а и никога не ми се беше налагало да пазя ключове. Като цяло чувах постоянно, че има глоба за разни неща. Но така е…Личи си , че в Германия има строги правила за всичко. И ние трябваше да ги спазваме.
02.07 – нов ден, ново начало. F+U Sachsen gGmbH беше нашата крайна точка. Пътят от „вкъщи“ до партньорската организация не беше дълъг. Първо закусвахме в стола, след това се качихме и ни направиха въведение, инструктаж и други организационни въпроси. Запознахме се с Ана. Ако трябва да я опиша с една дума бих избрала МИЛА. Тя ни разведе из града и ни показа забележителностите на Кемниц.
 Всеки ден започваше със закуска. След това се качвахме и започваха лекциите ни. Първите дни бяхме с госпожа Ланге, която се открояваше с повече от добро презентиране. През цялото време се водеше една делова кореспонденция. Госпожа Михайлова превеждаше всичко, което казваше нашият лектор и така разбирахме всичко. Запознахме се с немския стандарт за писане на писма (DIN). Приложихме чутото и на практика като написахме няколко писма, използвайки компютър.
Втората седмица беше най-интересна, защото трябваше да разработим своя собствена фирма. Разпределени в 5 групи, всички започнахме да мислим име, девиз и лого.
Фирма 1 : PBS (Биляна, Павел, Роберто), девиз: “Print before scan”/ “Принтирай преди да сканираш
Фирма 2: 3 in 1 (Грета, Венцислав, Илияна), девиз: “Life is simple”/ “Животът е прост
Фирма 3: Peek-a-Boo (Йоана, Николета, Димитрина), девиз: “We take care of our Peek-a-Boo like you take care of your Baby-Boo”/ “Ние се грижим за вашия принтер така, както ти се грижиш за твоето бебе“
Фирма 4: Pluto (Мария, Радостина, Маряна), девиз: “Try to be a rainbow in a world of black and white”/ “Опитай се да бъдеш дъга в свят на черно и бяло“
Фирма 5: Magic Machine (Михаела, Живка, Милен), девиз: “Put a paper, create magic”/ “Постави хартия, направи магия“
Имахме реалната възможност  да изучим и съпоставим моделите на стартиране и развитие на малкия и среден бизнес в България и Германия. Научихме се как се контролира виртуална фирма. И най-вече разбрахме колко е трудно. Колкото повече пари влагаш, толкова повече отговорности имаш. Трябва така да пресметнеш парите си, че да имаш достатъчно за заплати на персонала, за текущи разходи, за бъдещи инвестиции и така нататък. Трябва и да гледаш положението на пазара, да сметнеш колко материали ти трябват, колко работници да имаш в производството и още много неща. Как да управляваме времето си, маркетинга и човешките ресурси. Лично на мен ми беше интересно и бих искала да се занимавам със собствен бизнес в бъдеще.
Петте периода, през които трябваше да управляваме нашите фирми минаха, видяхме резултатите и беше време да изготвим презентации, с които да покажем какво сме постигнали. След като приключихме ни казаха кой на кое място е. И тогава чух „Peek-a-Boo”. Бяхме първи. Не можех да повярвам, защото конкуренцията беше огромна. Но на което и място да бяхме, щях да се радва, че съм имала възможност да участвам.
Не всичко беше учене. Имахме и посещения на музеи, екскурзии и свободно време. Едната беше до Дрезден,  а другата до Лайпциг. И двата града имаха какво да ни предложат – от култура до история. Страхотно впечатление ни направи и завода на BMW в Лайпциг.
Запознахме се и с много нови хора. Играехме тенис на маса с виетнамци. В общежитието живеехме с унгарци. Запознахме се и с Али, който ни каза, че е от Сирия. Така че можем да кажем, че сме създали трансгранични контакти и сме обогатили езиковите си компетенции чрез практикуване в естествена езикова среда.
В заключение ще кажа, че този проект ни даде много. Даде ни се възможност за личностна изява. Научи ни да работим в екип, показа ни колко е трудно и отговорно да си предприемач, усетихме напрежението на мениджърската работа, обучавахме се с иновативни методи, запознахме се с дуалната система на обучение в Германия, обогатихме езиковите компетенции и културните си познания и още много, много неща. Получихме сертификат Европас мобилити, сигурна съм, че това ще ни помогне да станем по- конкурентоспособни на трудовия пазар в бъдеще. 
Но както всяко нещо и това си имаше край. Последното изречение от тази приказка беше завършено, когато автобусът пристигна в Сандански. Знаехме, че не трябва да ставаме рано на сутринта, знаехме, че няма да се „бием“ за айсберг на вечеря, знаехме, че няма да играем тенис на маса с виетнамците, знаехме, че няма да обсъждаме хората без да ни разбират. Знаехме, че няма да видим Ана повече. Няма да управляваме същите предприятия вече. Затворихме една книга, но важното е, че я написахме сами, че винаги можем да я отваряме и да препрочитаме хубавите моменти.
Ако кажа, че много ни хареса, пак няма да е достатъчно, за да опиша нашите емоции. Всеки създаде спомени, всеки научи нещо и всеки ще запомни Германия с много положителни емоции.

На мен се падна честта да благодаря от името на всички ни. Казваме едно огромно БЛАГОДАРЯ на учителите, които бяха с нас. Благодарим ви, че се грижехте за нас, че ни търпяхте, че ни показвахте къде грешим, че ни научихте на всичко и че поставихте корицата на тази книга, която без вас нямаше да бъде написана, която без вас щеше да представлява само разпиляни и празни листя. Благодарим и на екипа от F+U, че ни потопи в икономиката, историята и културата на Германия, че ни показа какво е да си предприемач. Благодарим на Еразъм+, че финансира този страхотен проект. Ако 11 “А“ написаха първата част на тази книга, то ние написахме втората, а септември месец се очаква и третата част. Благодаря и на теб, читателю, че стигна до последната точка от част 2 и се докосна до нашето приключение.


                                                                      Йоана Поповчева, ученичка от 10 а клас,
                                                                      участничка в мобилността

Този проект е финансиран с подкрепата на Европейската комисия. Тази публикация [съобщение] отразява само личните виждания на нейния автор и от Комисията не може да бъде търсена                    отговорност за използването на съдържащата се в нея информация                                                                                                                                                                                 



Първа образователна мобилност по проект 
”С предприемачество – за успешна реализация”      
договор № 2017-1-BG01-КА102-035604 
                                         19.03.2018 – 31.03.2018 
















   








   


От 19 до 31.03.2018 г., в град Кемниц, Германия, се проведе първата образователна мобилност на 15 ученици от 11а клас, професия Икономист, специалност Земеделско стопанство, на ЗПГ „Климент Тимирязев“ гр. Сандански, с ръководител Даниела Коюмджиева- преподавател по икономически дисциплини  и преподавателката по немски език Марияна Михайлова. Учебната практика е по проект „С предприемачество- за успешна реализация“, по програма ЕРАЗЪМ +, ключова дейност 1: „Образователна мобилност за граждани”, договор № 2017-1-BG01-КА102-035604. Целите на проекта са: разширяване на предприемаческите компетентности на учениците, тяхното личностно израстване, създаване на трансгранични контакти, обогатяване на езиковите компетенции чрез практикуване в естествена езикова среда, превръщането на учениците в съзнателни участници в междукултурния диалог чрез опознаване на друга националност и култура. Всичко това ще улесни техния преход към пазара на труда и ще насърчи младите хора за започване на самостоятелен бизнес с помощта на ÜFA (виртуална фирма).
С разработването на този проект, ние, учениците по икономика бяхме поставени в реална мултикултурна чуждоезикова бизнес среда за да придобием умения за работа в нея. Средата стимулира развитието на творческия и естетическия ни усет, работата в екип и културата на поведение. Немските преподаватели ни показаха нови методи и инструменти на преподаване. Ние се запознахме с европейските икономически стандарти и особеностите на бизнес средата в Германия.
Обучението включваше:
-          Симулация на управлението,
-          Планиране и определяне на икономически, социални и екологични цели,
-          Определяне количествата на икономическия ред,
-          Проблеми и предизвикателства на управление на запасите,
-          Планиране на степента на използване на капацитета,
-          Наемане на персонал и адаптиране на персонала,
-          Производителност на персонала,
-          Въведение в  дуалната форма на обучение,
-          Как се пише бизнес писмо – търговска кореспонденция,
-          Представяне и въвеждане в дейността на предприятието,
-          Управление на времето, маркетинг и човешки ресурси.
Най- интересната и важна  част от мобилността беше обучителната бизнес симулация. Това е иновативен метод, целящ обучаваните да бъдат конкурентоспособни на трудовия пазар, в съответствие с изискванията на пазара на труда и Европейските стандарти за качество. Петнадесетте ученици бяхме разделени в пет отбора от по трима, като всеки отбор представляваше мениджърски екип на  виртуална фирма (ÜFA), с основен предмет на дейност производство и продажба на принтери. Всеки екип избра име на своята фирма, изработи лого и девиз, изразяващ нейната философия:
Екип 1: M2L, с девиз „ Принтерът е продължението на ръката!“
Екип 2: Copy cat – „ Тук да бъдеш оригинален, означава да копираш!“
Екип 3: Какаду – „ Вие създавате, ние размножаваме!“
Екип 4: Happy machine  - „Щастливата машина прави вашият ден щастлив“
Екип 5: Printers World – „ Качествени принтери -> качествена хартия -> качествен живот с Printers World“
Бизнес симулацията  представляваше  управление на търговско дружество и практическо приложение на придобитите до този момент от учениците знания по икономика, счетоводство, маркетинг и управление. Петте виртуални фирми бяха поставени в условия на конкурентна среда. Стопанската дейност на всяка една от фирмите беше разделена на четири  едногодишни отчетни периода.  За всеки период фирмата получаваше  задължителни базисни изисквания, които трябваше да спазва при осъществяване на дейността си. За всеки период се изготвяше бюджет. На базата на разпределението на средствата от предходния период, всеки мениджърски екип планираше средствата за предстоящия по дейности (производство, маркетинг и реклама, технология, екология, обучение на персонала и др.). Също така се определяше и  необходимият брой на работниците в  отделните структурни звена. Фирмата получаваше информация за  движението на цените на материалите и за състоянието на пазара (търсене и предлагане). Учебно- тренировъчният процес включваше работа с кредитни институции, като източник на финансиране.  В условията на променяща се лихва по заемите, мениджърските екипи провеждаха финансовата  си политика. Всяка фирма виждаше резултатите от дейността си и как се развива спрямо останалите. Така имаше възможност да коригира финансовите си резултати през следващия отчетен период. Да оптимизира производството, да намали или увеличи обема на продукцията, да понижи себестойността, като намали разходите, да повиши производителността на труда, да подобри съотношението цена/качество, да избегне натрупването на стокови запаси и нереализирана продукция.   
Мобилността повиши ключовите ни компетентности: бизнес комуникацията на чужд език, базисните умения по предприемачество, уменията за самостоятелно учене и събиране на информация, уменията за междуличностно общуване, работата в екип, взимането на управленски и бизнес решения, поемането на отговорност и анализ на постигнатите резултати. Различните ситуации, в които попаднаха петте екипа и различния икономически резултат от осъществената стопанска дейност, бяха един безценен урок за това що е то реален бизнес. Всеки един от нас успя да оцени собствените си знания, да придобие нови такива, да се убеди, че в реалния бизнес, освен  теоретични знания, за успеха са нужни творчество, инициативност, предприемчивост, отлична оценка на риска, увереност в собствените сили и усет. Мобилността в Германия постави началото на нашето професионално усъвършенстване, като икономисти. Това беше описано и в сертификатите, които получихме.
Изключително ценно беше и посещението на Парламента в Дрезден. Градът е  административен център на федерална провинция Саксония. Той е важен транспортен възел. В града са развити електротехническа, електронна, оптична, химическа, фармацевтична и др. промишленост. За някои от нас това беше второ посещение на европейски парламент, само в рамките на един месец. След емоцията да седнем на депутатските места на Европейския парламент в Страсбург, сега сторихме това и в Парламента на Саксония. Всяко място в него е обозначено и ние можехме да видим точно на чие място сме седнали. Самата зала е направена така, че тези, които са в нея не чуват нищо от отвън, но тези които са извън залата чуват всичко, случващо се вътре. Едно заседание в Парламента може да продължи до 10-12 часа, при това  без почивки. В средата, между  депутатите и президиума има място, на което ораторът чува собствения си глас. Председателят на парламента разполага с две места- представително, на което седи  по време не заседание, и още едно в залата.
Извън учебната програма имахме удоволствието да разгледаме забележителностите на Кемниц. От 1953 до 1990 година градът се нарича Карлмарксщат. Старото му име Кемниц е върнато след обединието на Германия. За поколенията е запазен огромният  монумент на Карл Маркс в центъра. Бронзовата глава на великият философ, автор на „Капиталът“ и човек, който по никакъв начин не е бил свързан с този град, тежи 40 тона и  е висок повече от 7 метра.  Освен красивия Дрезден посетихме и още един исторически  град - Лайпциг.  Преди обратния полет до България, направихме кратка разходка в неприветливото време на Берлин.  Завърнахме се в Родината изпълнени с хубави емоции от една изключително ползотворна практика до най-развитата икономически страна в Европейския съюз и негов естествен лидер. Всичко, което видяхме и научихме по време на обучението в Германия, ни зареди с енергия, даде ни увереност и помогна за нашето професионално израстване.

                                                                     Лили Стойчева Стоева, ученичка от 11 а клас,
                                                                      участничка в мобилността


Този проект е финансиран с подкрепата на Европейската комисия. Тази публикация [съобщение] отразява само личните виждания на нейния автор и от Комисията не може да бъде търсена отговорност за използването на съдържащата се в нея информация                                                                                




Няма коментари:

Публикуване на коментар