Към предприемачество и инициативност

Разпространение на резултатите по проект 

"Към предприемачество и инициативност"

2015-1-BG01-KA102-013852

  ПРЕЗЕНТАЦИЯ



 

Мисловни карти на участниците в мобилностите














  Трета образователна мобилност по проект 

"Към предприемачество и инициативност"

2015-1-BG01-KA102-013852

07.11.2016 - 20.11.2016

„Да бъдем като най-добрите“


В периода 7-20 ноември 2016 година се проведе третата мобилност по проекта "Към предприемачество и инициативност" от КА1-Образователна мобилност за граждани към Еразъм+. В нея участваха 15 ученици от 11 „а“ клас – професия „Икономист“, специалност „Земеделско стопанство“, и двама ръководители - Марияна Михайлова /старши учител по немски език/ и Иван Стоилов /старши учител по икономически дисциплини/.  Тази мобилност бе предхождана от други две проведени съответно: първа - 16.11.2015 - 29.11.2015 с ръководители Дора Митрева и Мариана Анталавичева и втора - 04.07.2016 - 17.07.2016 с ръководители Дора Митрева и Даниела Коюмджиева.
Партньор за провеждането на мобилността по проекта бе създаденият през 1991 година в град Кемниц, Германия център за професионално обучение „F+U Sachsen gGmbH“. Центърът разполага с хотел, зали за обучение, работилници, компютърни кабинети, езикови лаборатории, конферентни зали и провежда професионално обучение в областите - бизнес администрация, нови технологии, сладкарство, готварство, туризъм, социални дейности, автомобилостроене, строителство, икономика и парково строителство.
За провеждането на последната мобилност бе направен подбор на участниците. Всеки един кандидат за участие в проекта подаде заявление за участие и мотивационно писмо, в което бяха посочени възможностите за личностно и професионално развитие, както и предложения за участие в публичното представяне на опита и дейностите от проекта. От 22 ученици бяха класирани 15 от тях като се имаха в предвид следните критерии - активно участие в национални; регионални и училищни състезания; участие в училищни и извънучилищни проекти; годишен успех от предходната година; езикови умения по английски език; брой неизвинени отсъствия; брой извинени отсъствиямотивираност за участие в проекта; ученици в неравностойно положение; желание да се сподели опита след приключването на дейностите.
Всеки един от класираните участници преминаха обучителни курсове по немски език и културна и етична подготовка. В тези курсове взе участие и един ученик, който бе резерва за предстоящата мобилност. За участието си учениците получиха сертификат за проведеното обучение след успешно проведени и издържани изпити.
Но подготовката за мобилността не приключи само с това. Бяха проведени две родителски срещи, на които бяха представени и обсъдени идеите, целите и дейностите, в които ще участват учениците. Също така бяха представени мерките за безопасност при престоя на участниците в Република Германия. И с оглед по-приятният и безпроблемен престой учениците си извадиха европейска здравна карта като едновременно с това бяха и застраховани.
Основната част от обучението бе проведено с помощта на симулационна игра, имитираща реалното действие на конкурентния пазар на принтери. За провеждането й учениците бяха разпределени произволно в 5 екипа от по трима души. Всеки един от тях представляваше отделна фирма, която развиваше собствени маркетингови стратегии за участие в конкурентна борба на пазара. Тя се състоя в 8 периода/години/. За разработването на тези стратегии се представяха прогнози за пазарната конюктура за предстоящия отчетен период. Всяка една от тях бе анализира и на базата на нея бе определена стратегията за развитие на фирмата. Това включваше изчисляване на броя на персонала, на необходимите материали, на броя на произвежданите принтери, както и размера на инвестициите в развитие на персонала, за подобряване качеството им, а също така и за маркетингови дейности. Бяха направени анализи на резултатите от приложените управленски решения в конкурентната борба на пазара. Въпреки първоначалните неуспехи на пазара участниците актуализираха своите стратегии, за да се представят по-добре на него. Желанието и мотивацията за справяне с пазарната ситуация и стремежа за успех в конкурентната борба доведе до по-добро използване на възможностите и реализиране на разработените стратегии. Но, както обикновено, така и тук един екип се справи най-добре и заслужено получи аплодисменти за успешното си представяне като предприемач.
За формирането на нови и усъвършенстването на вече изградени знания и умения се проведоха семинар и тренинг  „Разпознаване на фалшивите пари“. Това обучение наблегна на темите - банковата система на Германия като част от европейската; защитни средства на банкнотите и монетите; основни варианти на фалшифициране на банкноти и монети; начини за трафик и разпространение на банкноти и монети и начини за реакция при откриване на фалшиви банкноти и монети. За провеждането му бе ангажиран представител на Дойче банк. В последната част от обучението бе проведен и тренинг за разпознаване на фалшиви евро банкноти и монети. За целта участниците трябваше да идентифицират фалшивите и реални евро пари. На базата на проведеният предварително семинар участниците се справиха като експерти по разпознаването на фалшивите пари.
Естествено, за доброто справяне с предизвикателствата от обучението в третата мобилност на проекта огромно значение имаше и многото изучавани икономически предмети в Земеделска професионална гимназия „Климент Тимирязев“, Сандански.
Всеки един участник в проекта получи сертификат за мобилност Europass, както и сертификат за участие в проведените обучения.
 Мобилността в Германия включваше и много богата културна програма. Най-напред се започна с град Кемниц. Представителят на германския партньор госпожа Фишер разведе и представи основните забележителности в града на участниците в проекта. Освен това бяха посетени природо-научният и научно-технологичният музеи. В тях всеки един от участниците успя да се запознае със съществувалите и съществуващите флора и фауна от района, както и с развитието на технологиите и постиженията на Саксонска Германия в това.
Дрезден и Лайпциг силно впечатлиха всички със своето значимо участие в историята на Германия, както и с внушителната архитектура, която въпреки сериозните поражения в близкото минало е възстановена изцяло. А пък Лайпциг ще остане в сърцата на участниците с изключително приятните часове прекарани в Зоологическата градина. Там всеки от нас бе впечатлен от много добрата организация на туристическите пътеки за посещаване на отделните райони в нея. Също така много приятно беше и участието в атракциите, които се предложиха.
Но с това нещата не приключват. Участниците бяха запознати с експонатите в музея по изкуствата в Лихтенщайн. В него се насладиха на изключително голямото разнообразие на дърворезби от цял свят.
Незабравими бяха и организираните немски обяд и българска вечеря в Кемниц. Те предоставиха възможността да се насладим на немската и българска кухня.
Този проект е финансиран с подкрепата на Европейската комисия. Тази публикация [съобщение] отразява само личните виждания на нейния автор и от Комисията не може да бъде търсена отговорност за използването на съдържащата се в нея информация.
От участниците в мобилността











































































logo_ERA1

Втора образователна мобилност по проект 

"Към предприемачество и инициативност"

2015-1-BG01-KA102-013852

03.07.2016 - 17.07.2016






























 Учим се от най-добрите

През лятото на 2016 г. ученици от Земеделска професионална гимназия “Климент Тимирязев“, гр. Сандански, проведоха производствената си практика в Германия. Учеха се от опита на най-развитата икономика на Европа. Тя е продължение на спечеления проект „Към предприемачество и инициативност“ /To Entrepreneurship and Resourcefulness“ 2015-1-BG01-KA102-013852/  по Еразъм+ на Земеделската гимназия. Това е втората мобилност по проекта, първата бе осъществена през м. ноември 2015 г.  Партньор е професионален център F+U Sachsen gGmbH, Саксония, който създаде отлични условия за работа и живот на учениците в периода 03.07.2016-17.07.2016 г.
Самата практика бе проведена в град Кемниц и в нея участваха ученици от професия Икономист, специалност Земеделска стопанство. Въз основа на заложените в проекта критерии, в т.ч. среден успех от предходната учебна година, брой на извинените и неизвинени отсъствия, активност в училищни и извън училищни инициативи и състезания и мотивация за участие, бяха избрани 15 ученици и две резерви. За ръководители на групата със заповед на директора, бяха определени Даниела Коюмджиева –  старши учител по икономически дисциплини и Тодорка Митрева – учител по немски език в ЗПГ „Кл. Тимирязев“ гр. Сандански. По време на образователната мобилност, учениците бяха ангажирани по 6 часа всеки ден - 3 часа сутрин и 3 часа следобяд. Преди обяд занятията бяха в интеравала от 8.30 до 11.30 часа, а след обяд - от 12.30 до 15.30 часа. След тяхното приключване, домакините бяха подготвили разнообразна програма, целяща да се опознаят историческите, архитектурните и културните забележителности на Германия.
 Участниците в проекта преминаха през задължителна подготовка, състояща се в курс по езикова подготова(изучаване на немски език и получаване на сертификат), курс по педагогическа подготовка и курс по културна подготовка.
Съгласно предварително изготвената програма, практиката включваше симулационна игра и обучителни семинари с икономическа тематика. Бяха създадени пет фирми от по трима участника. Всички те произвеждаха копирни машини и трябваше да бъдат конкурентноспособни на пазара. Играта си е игра, но между тях съществуваше голяма конкуренция. В самото начало трябваше да измислят име на фирмата и девиз, които да съответстват на предлагания от тях продукт. Екип №1, състоящ се от Спаска, Мариела и Лазар, избра за свое име Copy Rainbow и девиз „Бъди цветен. Бъди екологичен. Бъди един от нас.” Вторият екип- Теодора, Гергана и Илия, се нарече BWG (Black, white and grey) и носеше посланието „Вдъхни живот на белия лист”. CRLC бе името на екип №3, включващ Ивана, Благовест и Кристиян, чийто девиз гласеше „Копирай разумно, живей цветно!”. Четвъртият екип, състоящ се от Димитър, Ваня и Иванка се нарече DCT (Dynamic Green Technology) и избра девиз  „Ела. Купи. Принтирай. Бъди удовлетворен. „Ти твориш – ние ти помагаме да го принтираш ” бе девизът на пети отбор – Copy time 3D, съставен от Виктория, Симеон и Марио.. След това започна същинската част. Фирмите работиха осем години, т.е. играта имаше осем периода. За всеки един период/той отговаряше на една календарна година/ учениците получаваха различно условие за конюнктурата на пазара. Анализирайки го, те решаваха на каква цена ще продават; колко ще бъдат разходите им за реклама, за екология, технология, персонал; колко ще произвеждат, колко материали ще са им необходими; дали ще купуват или продават машини; колко персонал ще е нужен за производството, пласмента и развойната дейност; дали да продават на търговци на едро или да участват в търг с възможно най-ниската цена, която да покрие производствените им разходи. Накратко, трябваше да организират така нещата, че да имат колкото се може по-малко разходи и повече приходи. През първия период беше трудно, защото нямаха изградена стратегия, не познаваха пазара и конкурентите. Но с вникване в правилата на играта, изграждане на стратегия и сработване на екипите, всички фирми се справиха много добре. През повечето периоди финансовите им резултати бяха положителни, т.е. реализираха печалба. За това им помогнаха знанията по икономическите дисциплини, изучавани в Земеделската гимназия и разбира се хъса и желанието за победа над конкурентите. Накрая направиха акционерно събрание, на което представиха дейността на фирмите през всичките тези години, анализираха някои важни фактори за производството, посочиха грешките си при планирането и си направиха изводи за справяне в кризисни ситуации. Домакините в лицето на г-жа Фишер връчиха грамоти на отборите, класирали се на призовите места.
Реализирането на симулационната игра позволи опознаване и прилагане на нови методи и инструменти за учене, засили мотивацията на участниците и показа значението на  професия "Икономист", което беше една от основните цели на проекта. Образователната мобилност даде възможност на учениците да се запознаят с дуалната система на образование и да изучат особеностите на бизнес средата в Германия. Така почерпиха информация от извора и можеха да се учат от най-добрите.
Много интересен и нестандартен бе проведения семинар от представител на централната банка на Германия – Дойчебанк на тема: Разпознаване на фалшиви пари. С донесените от лектора копюри учениците сравняваха фалшивите и „истинските“ банкноти. Увериха се в стройно изградената система за защита на европейските пари и непрекъснато усъвършенстваните мерки за тяхната защита. На презентация лекторът показа как се унищожават остарелите книжни пари и предостави за „подарък“ вакумирано блокче от нарязани банкноти.
  Програмата включваше посещаването на културни и исторически забележителности, с цел разширяване и обогатяване на мирогледа на учениците. Първата дестинация бе Кемниц – Карлмаркщат - Червената кула, катедралата, операта и др. Посетени бяха Индустриалния музей на Кемниц, който показа ролята на града в развитието на индустрията на Германия. За сплотяването на екипите  допринесе играта на боулинг, разглеждането на Природонаучния музей и посещението на търговския център Рорсдорф.
Страхотно впечатление остави в участниците Дрезден - културната столица на Европа,  с Цвингера, Мариен кирхе, Шествието на Саксонските князе, Музея за изкуства и река Елба. Берлин ги покори с Райхстага, Бранденбургската врата, телевизионната кула, Александърплац и фонтана на Посейдон. Накрая бе Лайпциг с църквите „Св. Николай“ и „Св. Томас“, статуите на Йохан Себастиан Бах и Йохан Фолфганг фот Гьоте.
 Образователната мобилност, реализирана в гр.Кемниц оказа голямо въздействието върху учениците. Те развиха общите си компетентности, като творчество, предприемачество, инициативност и увереност в собствените сили. Помогна им да преодолеят междукултурните различия и да усвоят международна професионална терминология по професията. Всеки участник получи сертификат Еuropass mobility, удостоверяващ придобитите знания и умения по време на мобилността, който ще им позволи да бъдат конкурентноспособни на трудовия пазар.

От участниците в мобилността

Този проект е финансиран с подкрепата на Европейската комисия. Тази публикация [съобщение] отразява само личните виждания на нейния автор и от Комисията не може да бъде търсена отговорност за използването на съдържащата се в нея информация.





Първа образователна мобилност по проект 

"Към предприемачество и инициативност"

2015-1-BG01-KA102-013852

15.11.2015 - 29.11.2015








Ученици от ЗПГ „Климент Тимирязев“ на двуседмична производствена практика в гр. Кемниц, Германия

Да се изгубиш на ново място винаги е малко вълнуващо и малко страшно.  Но когато зад теб стои сериозен екип, който е готов да ти съдейства в най-трудните ситуации, се чувстваш сигурен дори когато си на чужда територия.
„Към предприемачество и инициативност“ е най-новият спечелен проект на Земеделска професионална гимназия “Климент Арк. Тимирязев“ по „Еразъм+” с продължителност две години. Той се явява продължение на успешното обучение по предприемачество на учениците от професия „Икономист", специалност „Земеделско стопанство“.  Партньор по проекта е професионален център F+U Sachsen gGmbH, Chemnitz. Образователната мобилност бе с продължителност 15 дни от 15.11.2015 до 29.11.2015 г. За никой не е  чужд  фактът, че Германия има най-голямата и силна европейска икономика, от която черпят опит другите страни от стария континент.  Тази възможност бе предоставена и на учениците от 12а клас професия „Икономист“ специалност „Земеделско стопанство“ към ЗПГ „Кл. Тимирязев“ гр. Сандански, които проведоха там своята производствена практика.
Изборът на участниците бе извършен от специално определена със заповед на директора на училището, комисия. Въз основа на заложените в проекта критерии, в т.ч. среден успех от предходната учебна година, брой на извинените и неизвинени отсъствия, активност в училищни и извън училищни инициативи и състезания, мотивация за участие, бяха избрани 15 ученици и две резерви. Същите преминаха начален курс по немски език, педагогическа и културна подготовка и, като част от подготвителния етап от проекта. За ръководители на групата бяха определени Тодорка Митрева – учител по немски език и Мариана Анталавичева – учител по икономически дисциплини в ЗПГ „Кл. Тимирязев“ гр. Сандански. По време на образователната мобилност учениците бяха ангажирани 6 часа всеки ден - 3 часа сутрин и 3 часа следобяд. След тяхното приключване,  учениците участваха в организирана от домакините културно – развлекателна програма.
Предварително изготвената и съгласувана с партньорите програма включваше симулационни игри и обучителни семинари с икономическа насоченост.
Симулационната игра не беше просто забавление, а надпревара между четири фирми. Нека разкажем подробно за какво става въпрос. Имахме задачата да се разпределим в четири отбора. Всеки екип трябваше да избере име и девиз на фирмата, съобразени с дейността, която беше продажба на копирни машини.  Екип 1, включваше Ради Пантев, Емил, Кристиян и Цветелина. За име на тяхното предприятие те избраха СМРВ, а девизът им бе: „Хартиени копия с отлично качество“. Вторият екип, състоящ се от Васил, Методи и Ради Георгиев, избра за свое име „Поучително копиране„ и съответно девиз „Never going to give you up, never going to let you down. Интересно решение за фирма представиха екипа на Лиляна, Джесика-Александра, Мартин и Лъчезар – DALMing.  Техният девиз бе: „Помисли и отпечатай“. Дамският екип на Кристина, Любка, Петя и Ани избра да се казва CAWP, а девизът им бе:“ Copy your amazing writings on pieces of paper“. Състезанието беше с продължителност осем различни периода, като съответно всеки период отговаряше на една календарна година. Конюнктурата на пазара се изменяше през всеки период, от което зависеше поведението на фирмите и техния финансов резултат в края на всеки период. В първата година екипите бяха объркани, тъй като не познаваха пазара и стратегиите на конкурентите. Но с всеки изминал период, навлизайки в правилата на играта и опознавайки пазара, съставиха собствени стратегии и ги реализираха. Заредени с конкурентен хъс за победа, използвайки наученото по икономика, постигнаха отлични резултати. След приключването на последния период  бе извършено класиране и на отборите бяха връчени сертификати.
За краткия период, в който бяхме в Германия, ние открихме известни разлики, които ни накараха да мислим, че основен недостатък на българското образование и до днес е неговата слаба обвързаност с практиката и липсата на взаимодействие между учащите в процеса на обучението. То се реализира като индивидуално усвояване на теоретично знание. В образователната система на Германия - основополагащо е начало  да се работи в екип по проекти върху действителни или симулирани проблемни ситуации. Това съдържание влагат в т.н. симулационна игра, която е задължителна част от образованието на всеки икономист в Германия.
Друга част от програмата включваше посещаването на културни мероприятия, които целяха да обогатят мирогледа ни. Няколко дни след пристигането ни,  Провинция Саксония и град Кемниц, като част от нея,  отбеляза Деня на молитвата. Нашите занятия бяха заменени с посещение на музея на дървото в Лихтенщайн.
Със започването на новата седмица, господин Шрайнер ни запозна с дуалната система на обучение. То включва паралелно провеждане на обучение и практика, съответно  - в професионално училище и в предприятие, като едновременно с теорията учащите придобиват и безценни практически умения. Професионалното образование е с продължителност две-три години. Основна част в него заема фирмата, а училището е придружаваща институция. Учениците са във фирмата 3-4 дни от седмицата и 1-2 в училище. В предприятието всеки ученик има настойник, който е обучен за такъв и е отличен професионалист. Обучението завършва с изпит по теория, по практика и устен изпит. Статистиката показва, че 60% от обучените остават да работят във фирмата и показват отлични професионални умения.
Изключително интересен и любопитен бе проведения семинар от представител на централната банка на Германия – Дойчебанк. Темата му бе: Разпознаване на фалшиви пари. В деня на нейното пускане на пазара, ние пипнахме новата двадесет еврова банкнота и открихме нейните защитни знаци.
Един от историческите градове, които посетихме беше град Дрезден, столица на провинция Саксония. Местен екскурзовод  ни разведе из старите улици на града, показвайки ни вдъхновяващи катедрали и паметници на културата, разказващи вековни истории. Това, което ни направи впечатление, не само в Кемниц, а и в цяла Германия, беше коледната атмосфера, която беше завладяла градовете, месец преди настъпването на Коледа. В края на нашия престой имахме възможността да посетим още два значими града – Лайпциг и столицата на Германия – Берлин. 
Всеки от участниците получи сертификат Europass мобилност, удостоверяващ придобитите умения и знания по време на мобилността. Като част от тяхната автобиография, той ще подпомогне успешната реализация на учениците от професия „Икономист“ специалност „Земеделско стопанство“ към ЗПГ „Кл. Тимирязев“ гр. Сандански.
Този проект е финансиран с подкрепата на Европейската комисия. Тази публикация [съобщение] отразява само личните виждания на нейния автор и от Комисията не може да бъде търсена отговорност за използването на съдържащата се в нея информация.

 
 

Няма коментари:

Публикуване на коментар